IKLAN NUFFNANG

Sunday, January 22, 2012

TUHAN SELAMATKANLAH AKIDAH UMAT ISLAM

'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.


Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad 2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'


Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk p ermohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..


Butir asal permohonan.. ....


Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.


Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.


Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.


Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara. Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah? ' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.


Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali, email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah.


Ya ALLAH, gantikanlah kepedihan ini dengan kesenangan, jadikan kesedihan itu awal kebahagian. Wahai Rabb, tuangkan dalam jiwa yang bergolak ini kedamaian... Wahai Rabb, tunjukanlah pandangan yang kebingungan ini kepada cahaya-MU, bimbinglah sesatnya perjalanan ini ke arah jalan-MU mnuju hidayah-MU!♥♥

Thursday, January 12, 2012

WARKAH BUAT PARA PEJUANG ISLAM

Dengan kebenaran yang kita perjuangkan itu,
Tidak mesti kita tidak bersalah,
Kerana kesalahan itu bila-bila boleh berlaku,
Walaupun di dalam masa memperjuangkan kebenaran.

Perjuangan yang salah itu tetap salah,
Sekalipun yakin menegakkan kebenaran.

Di dalam kita berjuang jangan anggap kita benar,
Tetapi katakanlah:
Moga-moga kita di dalam kebenaran,
Kerana kesalahan itu amat halus,
Ada yang tersurat dan ada yang tersirat.


Berjuang ertinya memberi tenaga,
Berjuang ertinya memberi fikiran,
Berjuang ertinya memberi pengorbanan apa saja,
Berjuang ertinya membaiki hati dan melawan nafsu,
Berjuang ertinya membendung kekuatan musuh,
Berjuang bererti mengatur strategi,
Berjuang ada yang mengarah dan ada yang kena arah,
Oleh itu bukan dianggap perjuangan itu mendengar
pidato dan mengutuk musuh semata-mata.

Bila hati tidak keluh kesah dengan ujian.
Tidak terhina dengan cacian,
Tidak terhibur dengan pujian,
Menderita dengan dosa, Tanda hati bersih,
Suluhlah hati kita agar dapat menilai diri.

Pejuang-pejuang Islam akhir zaman,
Banyak main politik dan memikirkan strategi,
Kurang sekali memikirkan dosa,
Cuai berzikir kepada Allah,
Malas bangun malam,
Sedangkan perkara ini merupakan dha'bussolihin

Di dalam memperjuangkan Islam
Memang tidak dinafikan hal-hal strategi
Dan melengkapkan kekuatan lahir,
Tapi syarat kemenangan dari Allah ialah
Kalau kita ajak orang kepada Islam,
Jika diterima bersyukurlah
Kalau ditolak jangan dimarah dan dicerca
Kerana kita buat kerja itu bagi pihak Allah,
Bukan bagi pihak diri kita.

Orang yang berjuang fisabilillah
Jika dikalahkan oleh musuh zahir,
Dapat syurga,
Tapi kalau kita dikalahkan oleh musuh batin
Iaitu nafsu dan syaitan,
Nerakalah padahnya.

Beribadah kepada Allah itu ialah
Untuk melahirkan sifat kehambaan,
Jika tidak lahir sifat kehambaan dari ibadah,
Itu bukan ibadah namanya.

Bertauhid dengan berilmu tauhid tidak sama,
Orang yang bertauhid
Orang yang boleh mematuhi perintah Allah,
Orang yang berilmu tauhid orang yang boleh
Menetapkan rasa adanya Allah.


Amal soleh adalah buah iman,
Tempat pandangan manusia,
Tapi nilai manusia di sisi Allah ialah hatinya.

Amalan zahir dianggap Islam,
Amalan batin dianggap Iman,
Islam dan Iman lazim melazimi,
Adakalanya amalan Islam itu dapat dilihat
Tidak mesti dari beriman,
Tetapi seseorang yang beriman,
Mesti membuahkan Islam.

Bila membuat dosa
Hati tidak rasa menderita,
Melihat kesalahan orang
Dia menghina
bukan kasihan kepadanya,
Tanda hati telah rosak dan lalai.


Siapa yang tidak faham
Mengapa Allah datangkan ujian,
Dia belum kenal Allah.
Siapa yang beroleh kejayaan
Merasa kemampuan dirinya
Dia bermazhab Qadariah
Siapa yang menganggap
Sebab-sebab yang memberi bekas
Dia Syirik,
Siapa yang menyerah sahaja kepada takdir
Tanpa berusaha, bekerja dan berjuang
Dia adalah berfahaman Jabariah.

video



Cuba jawab soalan ini:
· Adakah kita orang yang bersembahyang?
· Adakah kita istiqamah bersembahyang?
· Adakah kita sembahyang di dalam waktu?
· Adakah kita faham bacaan Sembahyang?
· Adakah kita rasakan makna-makna bacaan itu di masa
sembahyang?
· Adakah kita merasa lazat di dalam sembahyang?
· Adakah kita dapat melaksanakan kehendak-kehendak
sembahyang di luar sembahyang?
· Adakah kita dapat selaraskan segala tindak tanduk
kita di dalam kehidupan kita dengan kehendak
sembahyang?

Tuesday, January 10, 2012

SUNNAH PERJUANGAN

Dalam kebanyakan surat-surat yang dikirimkan oleh Rasulullah SAW kepada beberapa orang raja adalah bertujuan supaya mereka memeluk agama Islam, salah seorang di antaranya ialah raja Busra, surat kepada raja ini di hantar oleh Haris bin Umar Azdi ra.

Sewaktu membawa surat ketika Haris bin Umar ra. sampai di Mauta beliau telah dibunuh oleh Sharabbil Ghassani, yakni salah seorang gabenor Kaisar. Pembunuhan ini adalah bertentangan dengan semua undang-undang kesusilaan di antara suku-suku, sebab Haris bin Umar ra. adalah utusan untuk menyampaikan surat.
Rasulullah SAW sangat dukacita atas kematian Haris, lalu baginda mengumpulkan seramai 3000 pejuang yang gagah berani untuk menentang musuh yang jahat itu. Rasulullah SAW, melantik Zaid bin Harthah sebagai ketua pasukan.

Kemudian Baginda SAW, bersabda kepada para pejuang yang akan ke medan pertempuran: “Sekiranya Zaid terbunuh maka Jaafar bin Abi Talib hendaklah mengetuai pasukan dan jika Jaafar juga terbunuh maka Abdullah bin Rawahah hendaklah mengetuai pasukan.

Dan sekiranva Abdullah juga terbunuh maka bolehlah kamu semua memilih seorang ketua di kalangan kamu orang yang kamu kehendaki.”
Seorang Yahudi yang kebetulan berada di situ berkata: “Pasti ketiga-tiga mereka ini akan terkorban kerana ini adalah lumrah sebagimana para-para Nabi yang terdahulunya selalu meramalkan.”

Sebelum tentera Islam berangkat menuju ke medan pertempuran, Rasulullah SAW memberikan sehelai bendera putih yang diperbuat sendiri oleh baginda SAW kepada Zaid. Rasulullah SAW menemani tentera-tentera Islam beberapa langkah di luar Kota Madinah dan baginda berdoa: “Semoga Allah SWT akan mengembalikan kamu semua dengan selamat dan memperolehi kejayaan. Semoga Allah memelihara kamu semua dari segala kejahatan.”

Setelah Rasulullah SAW selesai berdoa, Abdullah bin Rawahah menyampaikan tiga rangkap syair yang bermaksud:
“Aku hanya mengiginkan keampunan terhadap segala dosa-dosaku dan sebilah pedang untuk menyebabkan darah-darah merahku memancar keluar seperti air yang mengalir keluar dari mata air.

Atau sebilah tombak untuk menembusi masuk keliang hatiku dan isi perutku. Dan ketika insan-insan melalui di tepi kuburku, mereka akan berkata: Semoga engkau telah gugur kerana Allah…. berjaya dan makmur.
Engkau sesungguhnya insan yang berjaya dan makmur.”

Di pihak musuh pula ketuanya yang bernama Sarjil, telah mengetahui mengenai persediaan tentera Islam, Sarjil mengumpulkan 100,000 tentera yang lengkap dengan alat kelengkapan perang untuk menghadapi serangan tentera Islam.

Ketika, Sarjil dan bala tenteranya hendak mara, ia mendapat berita bahawa Kaisar sendiri sedang mara dengan satu batalion tentera yang terdiri dari 100,000 orang untuk menolong Sarjil.

Apabila berita ini sampai kepada para sahabat yang sedang dalam perjalanan untuk berperang dengan pihak musuh, mereka merasa ragu-ragu dan mereka berfikir samada mara atau pun tidak untuk menentang musuh Islam yang berjumlah 200,000 orang itu. Atau mereka mengirim utusan kepada Rasulullah SAW untuk mendapatkan nasihat.

Dalam ragu-ragu itu Abdullah bin Rawahah dengan penuh semangat pejuang berkata dengan suara yang lantang: “Wahai para sahabatku, apakah yang membimbangkan kamu semua. Apakah tujuan sebenar kamu semua datang kesini? Bukankah kamu semua datang kesini untuk mati syahid. Kita sebagai pejuang-pejuang Islam tidak pernah memperjuangkan tenaga kita dengan kekuatan senjata dan kekuatan bilangan tentera. Perjuangan kita adalah semata-mata kerana Islam yang telah dimuliakan oleh Allah SWT ke atas setiap kita pejuang-pejuang agamaNya.

Kita hendaklah mempastikan salah satu antara dua: Kemenangan atau syahid!”
Apabila para sahabat yang lain mendengar kata-kata semangat dari Abdullah bin Rawahah, maka para sahabat pun bertekad untuk bertemu dengan tentera-tentera Kristian di medan peperangan Mauta.

Apabila sampai di medan pertempuran, Zaid ra. menggenggam bendera di tangan dan mengarahkan tugas bagi menghadapi pertempuran, maka berlakulah pertempuran yang sengit di antara tentera Islam dengan tentera Kristian. Dalam pertempuran yang sedang rancak berjalan itu, saudara lelaki Sarjil mati dan Sarjil sendiri melarikan diri dan bersembunyi di dalam sebuah kubu.

Sarjil telah mengirim berita kepada Kaisar tentang masalahnya dan meminta bantuan tentera, maka Kaisar pun menghantar tenteranya yang gagah berani seramai 200,000 untuk membantu Sarjil. Tentera Islam tetap bertarung dengan semangat jihad walaupun angka tentera musuh jauh berbeza dari tentara Islam yang cuma 3000 orang sahaja.

Dalam pertempuran yang sengit itu maka syahidlah Zaid ketua panglima tentera Islam.
Jaafar ra. mengambil alih sebagai ketua dan menggenggam bendera, beliau dengan sengaja melumpuhkan kaki kudanya agar beliau tidak dapat meninggalkan medan pertempuran jika datang perasaannya untuk meninggalkan medan pertempuran.

Dalam peperangan yang sedang rancak berjalan itu Jaafar membaca beberapa ungkapan syair:
“Wahai manusia! Betapakah indahnya syurga. Dan betapa gembiranya tentang kehampirannya! Kecelakaan orang-orang Rom berada di dalam genggaman tangan, aku mesti hapuskan mereka semua.”

Dengan memegang bendera Islam yang berkibaran di sebelah tangan dan sebelah tangan lagi memegang pedang beliau terus meluru ke arah musuh. Sewaktu meluru tangan kanan beliau yang memegang bendera telah ditetak, beliau dengan segera memegang bendera dengan tangan kiri, tetapi tangan kiri beliau juga ditetak, beliau tetap memegang kuat dengan menggigit bendera dengan bantuan kedua belah bahunya yang telah kudung.

Darah mengalir seperti air paip. Datanglah musuh dari arah belakang lalu menetak Jaafar ra. sehingga terbelah dua, dan syahidlah Jaafar ra. Umur Jaafar ra. ketika itu ialah 33 tahun.

Abdullah bin Umar ra. menceritakan, “Ketika kami mengangkat beliau keluar dari medan pertempuran. Kami dapat mengira bahawa terdapat 90 liang luka di badan beliau.”

Sewaktu Jaafar ra. terbunuh Abdullah bin Rawahah sedang makan daging di penjuru medan peperangan. Beliau sudah tiga hari kelaparan. Sebaik sahaja beliau mendengar berita tentang kematian Jaafar. Dengan segera beliau mencampakkan daging dengan berkata “Abdullah kamu ini asyik sibuk dengan makan, sedangkan Jaafar telah sampai ke syurga.”

Tanpa membuang masa Abdullah bin Rawahah terus mencapai bendera dan meluru ke arah musuh. Dalam pertempuran anak-anak jarinya banyak yang parah dan banyak yang tergantung dengan isi. Beliau meletakkan anak-anak jarinya ke bawah lalu dipijak dengan kaki dan ditarik sehingga jari-jarinya bercerai dari tangannya.
Kemudian beliau terus mara dan beliau berhenti sebentar dan memikirkan tentera Islam yang sedikit berbandingkan tentera musuh yang ramai.

Dalam tengah berangan-angan itu dia tersentak dan berkata ia dalam hatinya: “Wahai hati, apa yang menyebabkan kamu memikirkan demikian?”

Adakah kerana cinta kepada isteriku? Kalau begitu aku ceraikan kamu pada saat ini juga.

Adakah kerana hamba-hamba? Kalau begitu aku bebaskan mereka semua.

Adakah kerana kebun? Kalau begitu aku berikan sebagai sedekah.”

Oleh kerana keletihan dan kelaparan, beliau turun dari kudanya, sementara sepupunya datang membawa sekeping daging kepadanya dengan berkata: “Kamu tidak dapat tidur dan makan kerana kelaparanmu selama tiga hari.”

Apabila Abdullah hendak mengambil daging tersebut, beliau mendengar laungan musuh di salah satu sudut medan pertempuran, beliau melemparkan daging tersebut. Dengan pedang yang terhunus beliau meluru ke arah musuh dan berjuang sehingga beliau syahid di medan pertempuran itu.

Moga-moga cerita di atas dapat dijadikan pengajaran serta pedoman buat kita semua...


video

Wednesday, January 4, 2012

MOTIVASI KUCING

video


2011 telah pun berlalu, meninggalkan pengalaman
Sekarang kita mesti menghadapi 2012...
Akan ada cabaran dan risiko yang terpaksa dihadapi
Kita akan menghadapi halangan
Jadi kita hendaklah sentiasa bersedia
Berkongsi kegembiraan dengan sahabat-sahabat yang lain
Usaha hadapi halangan dan rintangan dengan berhati-hati
dan cermat..
Hadapi cabaran dan musuh
Jangan lupa ceria
Tolong menolong dan bekerjasama
Usaha mencari penemuan baru...ilmu pengetahuan
Usaha mencari kawan baru
Bersedia..kuatkan hubungan dengan yang lain
Perkukuhkan talian keluarga, adik beradik dan saudara mara
InsyaAllah akan pergi lebih jauh lagi
di puncak kejayaan
Mencapai kejayaan lagi jauh
lagi tinggi
tapi......
Jangan lupa orang di bawah
Jangan lupa menyayangi makhluk Allah yang lain
Jaga kesihatan, tidur yang cukup
Rehat juga perlu
Dan...sayangi diri serta insan tersayang

Monday, January 2, 2012

MUHASABAH AWAL TAHUN MASIHI

Salam...

Alahai dah lama bebenor tak update blog...dah hampir usang! Emm...memang masa terlalu tak mengizinkan. Apa khabar semua? Harap sihat dan ceria selalu. Kepada warga Universiti Malaya dan Kolej Kediaman Keempat khasnya Selamat Menduduki Peperiksaan Semester Pertama. Moga kalian berjaya hendaknya. 

Jangan berputus asa sebaliknya berusaha dan terus berusaha...pasti berjaya!! Ingat....masa adalah nyawa, saat-saat akhir menjelang peperiksaan jangan abaikan kerana kita tidak tahu di mana keberkatan kita dan bila masa Tuhan akan bantu kita.

Saya pun pernah menduduki peperiksaan, esok nak exam tapi pukul 2 pagi meeting JTK masih belum tamat. Apa yang saya buat? Tanggungjawab still tanggungjawab...lebih kurang jam 3 pagi baru selesai, balik bilik terus tidur then pukul 5 pagi bangun ulangkaji apa yang termampu TANPA STRESS...rilek je buat cool...bila masuk exam buka kertas soalan, apa yang kita baca, apa yang kita hafal awal pagi tadi masuk belaka.....fuhh! Tak rezeki namanya tu? Tuhan pasti tolong hambanya dalam kesusahan cuma jangan berputus asa....study je....saat-saat akhir mampu menggoncang dunia dan mengubah segala isinya!

Sahabat-sahabat yang disayangi sekalian, berbalik kepada peristiwa yang berlaku di awal tahun ini, dengan perhimpunan mahasiswa dan tindakan pihak polis, ingin saya ulas dan memberi komen serta cadangan yang baik bagi menjernihkan keadaan. Saya tak suka jadi orang yang batu api, mengeruhkan lagi keadaan. Biarlah saya menjadi orang tengah yang dapat mendamaikan dua pihak dan mengembalikan sinar Islam itu sendiri.

Bila baca surat khabar Berita Harian, Harakah, Malaysiakini, youtube, blog dan sebagainya....membuatkan saya terfikir dan merenung nasib anak muda, pemimpin sedia ada, masyarakat, agama dan negara keseluruhannya. Saya lihat banyak kepincangan yang berlaku. Andai kata Rasulullah masih hidup dan melihat keadaan umat baginda seperti ini, berkelahi sesama sendiri pasti Baginda akan sedih dan hiba.......................(sebak seketika).

Saya tidak menyalahi mana-mana pihak kerana kita selaku manusia ada kekurangan dan kelemahannya. Anak muda punyai semangat yang padu, tenaga yang kental, pantang menyerah kalah tapi jika darah muda dan panas baran tidak dikawal akan menjadi rosak binasa. Pasukan polis dan kerajaan mempunyai kuasa, pengalaman menangani isu tetapi jika tidak diselangi dengan kasih sayang dan belas kasihan akan turut binasa. Jadi perlu salah siapa?? Kedua-dua pihak perlu bermuhasabah baik dan buruk...biar keadaan menjadi tenang seketika. Yang saya ingin highlight di sini adalah pihak ketiga iaitu kita selaku pemerhati!

Saya selaku pihak ketiga yang tidak berada di tempat kejadian hanya melihat di youtube dan mendengar ulasan-ulasan dari status facebook teman-teman yang 'kononnya' berada di tempat kejadian, yang mengulas bagai diri sendiri ada di sana, yang menghangatkan keadaan...mereka inilah yang mengeruhkan lagi keadaan! I wasn't there and I shouldn't voice out because I don't know what exactly happened? Polis membela diri dan menjawab tuduhan dan mahasiswa mencaci maki dan mengedar segala bahan yang boleh mensensasikan keadaan...seolah-olah dirinya menjadi saksi...

Mahasiswa yang menjadi mangsa andai kata benar dizalimi dan dikasari..anda perlu mengambil tindakan yang sewajarnya. Bawa perkara ini kemuka pengadilan....mahasiswa yang berada di tempat kejadian itu sendiri perlu sebarkan perkara yang sebenar agar masyarkat tahu tanpa menokok tambah...

Masing-masing perlu mainkan peranan masing-masing. Api perlu memainkan peranan selaku api, air perlu berperanan seperti air begitu juga batu dan kayu. Jika semua orang jadi api maka hancur leburlah....Di zaman Rasulullah pun ada sahabat yang berlembut seperti Saidina Abu Bakar, ada yang garang seperti Umar ada yang bijak berkata-kata dan tinggi ilmu seperti Saidina Ali...masing-masing mainkan peranan masing-masing.

Kita sedia maklum, di kalangan mahasiswa juga sudah terpecah kepada beberapa kumpulan. Ada kumpulan yang sokong kerajaan, ada yang sokong pembangkang dan tidak kurang juga yang atas pagar yang tak tahu dan keliru nak sokong siapa...

Saya lebih selesa jadi golongan pendamai. Parti politik bukan ghoyah (matlamat) saya kerana kedua-dua pihak adalah saudara Islam yang saya sayangi. Biarlah undi saya menjadi satu kerahsiaan. Saya ingin menjadi golongan yang dapat menyatukan kembali umat Islam yang semakin lama semakin ghairah berpolitik dan tidak sedar tanah negara sendiri hampir tergadai...yang ruginya Melayu Islam jua. Kita tak punya apa...Palestin tanah waqaf umat Islam seperti katanya Saidina Umar pun hampir jatuh ke tangan Kuffar, Tanah Haram yang menjadi penyatuan umat Islam pun ditadbir oleh pentadbir yang bersekongkol dengan Kuffar...hanya tinggal Malaysia yang tunggu retak menanti belah. Di kala itu, air mata darah sekalipun tak mampu kembali ke pangkal jalan..

video

_______________________________________________________________

Sambutan Tahun Baru

Saya berkesempatan melangkah kaki ke bandar Kuala Lumpur pada malam sambutan tahun baru. Saya turun ke sana sekitar jam 10.30 malam BUKAN untuk menyambut tetapi untuk hantar barang kepada customer di salah sebuah hotel. Melihat keadaan anak muda remaja yang berkelakuan pelik, berpakaian ala-ala alien dari planet marikh, yang jantan dan betina umpama iblis...ingin sekali saya menyembur gas pemedih mata yang digunakan oleh FRU ke arah mereka namun apakan daya....

Terfikir sejenak, jika saya jadi pemerintah, dataran merdeka akan saya isi dengan program berunsurkan ilmiah dan diselitkan dengan lawak -lawak jenaka. Apalah salahnya jika dijemput pakar-pakar yang berjaya dalam bidang masing-masing untuk memberikan motivasi berkaitan azam tahun baru seperti Dr Fadzilah Kamsah (pakar motivasi), Siti Nurhaliza (pakar nyanyian), Datuk Nicol David (sukan), Datuk Sheikh Muzaffar (Ilmuan) dan lain-lain lagi di samping diselitkan sedikit dengan unsur jenaka oleh Johan, Zizan raja lawak, Osbon, Boboi etc....kan semua dapat dengar dan merasa selesa....tapi itulah, fikrah agama tak dipasak dalam diri sejak kecil.

Apa tindakan mahasiswa yang perlu dilakukan?

1. Ilmu

Setuju tak kalau saya kata sekarang bukan zaman berjuang menggunakan mata pedang? Teras kemajuan seseorang dilihat dari segi ilmu. Tingginya martabat seseorang dilihat dari segi ilmu. Barangsiapa yang berkehendakkan kepada dunia hendaklah dengan ilmu, dan sesiapa yang berkehendakkan akhirat adalah juga dengan ilmu. Inikan sabda Nabi....

Sekarang mahasiswa perlu menuntut seberapa banyak ilmu, kutip mana yang mampu, timba mana yang sempat baik dunia mahupun akhirat. Ilmu itu bukan semata-mata dalam kuliah tetapi juga pengalaman. Experience is the best teacher of all! Belajarlah sesuatu untuk masa depanmu...kerana masa mudamu hanya sekali. Berfikir sebelum bertindak kerana sesuatu yang jauh yang tak mampu diundur adalah masa (Al-Ghazali).

Betul tak kalau saya cakap, orang yang tak cemerlang dalam pelajaran berkata-kata dan orang yang cemerlang berkata-kata, agak-agaknya siapa yang akan menjadi perhatian?? Tentulah orang yang cemerlang....tak bermaksud kita mesti study je, benda lain pun kena buat jugak tapi put study as the first priority! Ok? =) 

Agak malu kalau saya orang sains tapi mengkritik berkenaan ekonomi yang bukan bidang saya. Cuba bayangkan saya berada di pentas Akademi Fantasia dan mengkritik serta mengutuk nyanyian peserta AF dari segi vokal, pitching tone suara walhal sepatah haram saya tak pernah belajar muzik. Kita sering mengkritik pemimpin tu tak pakai tudung tapi berbicara berkaitan Islam, menolak hudud..kita rasa marah bukan? Alah dia nak cakap pasal Islam tapi tudung pun tak pakai.... samalah macam kita? Orang akan mencaci kita kalau kita bersuara sesuatu yang bukan bidang kita..tapi sekadar memberi pendapat tak ada masalah cuma jangan berlebih-lebihan.

2. Akhlak dan tingkah laku

Akhlak, tingkah laku, adap sopan semua ni benda yang sama yang membentuk keperibadian kita. Jangan buat sesuatu perkara yang boleh menjatuhkan aib kedua ibubapa kita. Orang akan tuding jari kepada mak ayah kita kerana salah mendidik. Kita nak marah kalau orang lain sebut pasal mak ayah kita tapi kita tak pernah terfikir betapa kita telah menconteng arang ke muka mereka.

Jagalah adab kita bila berhadapan dengan orang yang lebih tua. Bagaimana Nabi seorang yang maksum dapat mengunyah makanan dan menyuap ke dalam mulut seorang wanita yahudi buta yang lantang mengkritik Baginda setiap kali Baginda menyuapkan makanan? Wanita yahudi tersebut tidak kenal siapa Rasulullah kerana buta dan hanya mengenali Baginda dari cakap-cakap orang bahawa Baginda telah membawa agama baru yang bercanggah dengan agama nenek moyang mereka. Apa yang Rasulullah buat? Kalau saya, dah lama saya sepak terajang perempuan tu dengan beranggapan perempuan ni yahudi laknatullah yang tolak Islam secara terang-terangan. Tapi Rasulullah berfikiran jauh...memberi contoh tauladan yang baik sampai akhir hayat ketika Rasulullah tiada sahabat Baginda Abu Bakar menggantikan rutin harian Nabi menyuapkan makanan ke dalam mulut yahudi namun wanita yahudi tersebut menolak suapan Abu Bakar kerana tak sama dengan suapan orang yang sebelum ini. Lalu apabila Abu Bakar menceritakan yang Rasulullah lah orang yang menyuapkan makanan selama ni dan Baginda kini telah wafat, menangislah yahudi tersebut lalu mengucap kalimah syahadah...Subhanallah mulia sungguh pekerti Rasulullah...

Tapi kita, seboleh-bolehnya menghina, mencaci, memaki hamun saudara sesama Islam kita sendiri yang mana mereka tolak Islam bukan tolak kesemuanya, hanya suku, itupun kerana kejahilan yang salahnya berbalik kepada kita jugak yang tidak mengajarnya.

Rata-ratanya trend masa kini mengutuk kezaliman, memaki hamun dengan kata-kata nista, bertindak mengalahkan yahudi tapi pernah tak kita berdoa dengan mengumpul ribuan rakyat Malaysia di stadium lalu solat hajat mohon Allah turunkan hidayah kepada pemimpin tersebut, berdoa dengan penuh kasih sayang supaya Allah bukakan pintu hatinya? Pernah tak walaupun sekali?? Anda jawab sendiri....kita doa terbaik jadinya pun baik, kalau doa jahat jadinya pun jahat.

Kalaulah saya seorang presiden di sebuah negara, saya bertindak zalim dan tak amanah tapi suatu hari rakyat berkumpul di stadium melakukan solat hajat dengan tayangan live oleh media, imam membaca doa, rakyat mengaminkan dia yang berbunyi, " Ya Allah ya Tuhan kami, kau ampunilah dosa presiden kami Junaidi, bukakanlah pintu hatinya supaya menerima Islam, kau selamatkan keluarganya, kau rahmatilah seluruh kehidupannya...sungguh kami amat menyayanginya..." Agak-agaklah, kalau saya dengar bacaan doa macam ni apa respon saya? Mau tak berderai air mata saya mengalir......di sini dapat menyatukan kita umat Islam. Bukankah doa itu senjata mukmin? Sejauh mana kita dah guna pakai senjata kita???

3. Ekonomi

Ini juga merupakan satu perkara yang kita tidak harus abaikan dan lekehkan. Kekuatan umat Islam di Malaysia tidak di negara lain, hanya pada politiknya sahaja. Kerana politik dipegang oleh orang Islam kita bebas solat jemaah, bebas melaungkan azan tapi bila suatu hari nanti politik dirampas oleh kaum Kuffar, apa yang kita tinggal? Ekonomi?? Jauh panggang dari api!

Yang menentang kerajaan, alih-alih kerja dengan kerajaan dan mendambakan duit kerajaan dan rata-ratanya graduan pasti dan pasti akan memohon kerja dengan kerajaan..Saya tak back up kerajaan mahupun pembangkang. What I want to highlight here, pernah kita terfikir untuk menjadi seperti Ikhwanul Muslimin yang menguasai empayar ekonomi, politik dll...pernah kita terfikir bagaimana nak kuatkan ekonomi ummah untuk membantu saudara-saudara Islam kita yang kelaparan di negara lain? Adakah kita mampu? Rumah anak yatim di Kuala Lumpur misalnya memerlukan bantuan kewangan untuk menyara makan minum harian, agak-agak berapa yang kita boleh hulur on the spot?!

Jadi, konklusinya di sini, jangan mendambakan rezeki dari orang lain tak kisahlah kerajaan atau sesiapa sahaja. Kita kena kukuhkan ekonomi kita dan merampas monopoli orang Cina dalam ekonomi. Penguasaan ekonomi di kalangan umat Islam kini sudah menjadi fardhu kifayah.

Orang berniaga kita kutuk, kita caci, kita jauhkan diri...sedangkan kita lupa Nabi sewaktu di usia awal 20an pun menunjukkan contoh tauladan dengan berniaga.

Saya menyambung pelajaran pun bukan disebabkan terhegeh-hegeh nak jadi pensyarah tapi kerana cintakan ilmu dan nak belajar sesuatu yang baru. Kalau fokus apa yang saya kerjakan sekarang pun sudah lebih dari memadai tetapi kerana dek memikirkan nasib bangsa dan agama sendiri, cekalkan hati sambung belajar. Dari master ke phd...insyaAllah hujung bulan Feb...doakan! Anda juga harus pasakkan niat begitu demi memajukan ummah.

Akhir sekali, saya ingin menyeru supaya sahabat-sahabat sekalian berfikir sebelum bertindak. Jangan terlalu ikutkan darah muda dan jangan biarkan pihak lain menguasai diri kita. Kita kan mahasiswa....=) Bertindak menggunakan akal yang waras agar orang lain turut hormati setiap keputusan kita. Selagi saya berada di UM di bumi tercinta, saya akan terus menjadi golongan pendamai baik dengan pihak pentadbiran mahupun pihak mahasiswa..Mohon kepada Allah agar setiap jawatan yang dipegang menjadi satu dorongan dan platform untuk saya menggerakkan amanah Allah dengan sebaiknya.

Terima kasih kerana membaca bingkisan kali ini yang tidak seberapa. Mohon maaf andai kata tulisan ini mengaibkan pihak-pihak tertentu.. sungguh saya insan yang lemah. Sama-sama kita bersatu menggalas tanggungjawab yang diberi tidak kira di pihak mana sekalipun asalkan agama Islam menjadi batu asas kepada perjuangan kita. Parti, persatuan itu hanyalah platform =)

Ayuh sama-sama kita muahasabahkan diri kita.


video