IKLAN NUFFNANG

Tuesday, February 25, 2014

ERTI HIDUP PADA MEMBERI

Bismillah....
Assalamualaikum.....Salam ceria kawan2!
Moga anda ceria-ceria belaka dan hidup dalam rahmat serta barakah Tuhan.

Maaf agak lama tak post artikel dalam blog ni....kekangan masa dan kerja harian yang boleh tahan sibuknya.
Ruangan kali ni saya nak berkongsi cerita mengenai keajaiban bersedekah. Cerita ini bukan rekaan tetapi benar-benar berlaku dan boleh diambil iktibar cuma karakternya tu bukan saya tapi orang lain!

3 minggu lepas, saya menghadiri satu seminar selama 5 hari. Seminar ini kebanyakannya dihadiri oleh mereka yang diberi kelapangan kewangan oleh Allah. Ini kerana kos seminar itu hampir RM8k untuk 5 hari.

Tak ramai yang mampu hadir disebabkan kos yang sangat tinggi. Bertemu dengan ramai jutawan sepanjang 5 hari di sana, saya bertemu dengan ramai jutawan. Mereka 'tersangat' kaya!

Ada yang income mencecah RM500-600k sebulan, baru berusia 40-an. Ada yang baru berusia 25 tahun tapi pendapatan bulanan sudah mencecah RM50k sebulan. Ada yang berusia 35 tahun. Sales tahunan mencecah RM120 juta.

Tak boleh nak cerita semua sebab terlalu ramai yang hebat. Subhanallah, saya sendiri terkejut dengan kejayaan mereka.

Jangan tunggu kaya baru nak sedekah sebab itulah kita tak kaya kaya. Untuk menerima, kita perlu memberi dahulu. Nasihat daripada para jutawan.

Semasa salah satu sesi, saya bersarapan pagi bersama mereka.

Saya tanya mereka, apa rahsia amalan yang mereka buat untuk berjaya sampai ke tahap itu?

Salah seorang peserta berusia 25 tahun berpendapatan RM50k sebulan berkongsi dengan saya.

"Bang, saya nak share satu benda aje. Kalau kita nak yang terbaik, kita kena beri yang terbaik. Nak duit banyak, kena sedekah banyak. Satu benda mudah yang saya nak share dengan abang, sedekah bila masuk masjid. Abang buka beg duit, ambil duit yang paling besar. Kemudian, sedekat kat tabung masjid. Abang buat je, nanti abang akan rasai perbezaannya. Bila kita beri yang terbaik, Allah akan pulangkan yang terbaik untuk kita".

Kemudian salah seorang CEO syarikat lain menambah.

"Kau jangan percaya apa dia ni cakap. Jangan percaya, tapi kau buat je!!! Ingat, duit yang paling besar dalam wallet ok".

Kemudian salah seorang CEO syarikat lain pula menambah.

"Saya ni dah lama jutawan. Tapi dulu nak sedekah kat masjid, RM10 pun rasa berat. Kedekutnya saya waktu tu. Tapi lepas saya belajar, saya dah tak kedekut. Saya pun sama macam mereka. Saya keluarkan duit yang paling besar yang ada dalam wallet saya. Saya juga selalu tukar duit kecil RM1, RM5, RM10, RM20 dan saya selalu bawa bersama saya. Bila saya jumpa orang yang memerlukan, saya akan sedekah ikut keperluan merek."

Wowwww....ini rupanya rahsia mereka.

Saya masuk masjid dan teringat kata mereka.

Hari Khamis yang lepas, saya masuk ke masjid di Parit Buntar.

Pada waktu itu, saya teringat nak bersedekah pada masjid. Saya berazam nak sumbanglah RM50 kepada masjid. Sebab saya sangka itulah duit yang paling besar saya ada dalam wallet. Tiba-tiba, bila saya buka beg duit, Allahuakbar, macam mana ada RM100 pulak dalam wallet saya ni?

Aduhh!!!

Iman saya mula bergoyang. Nak sumbang RM50 pun dah kira besar. Inikan pula RM100. Fuhhh....saya berpeluh seketika.

Tapi disebabkan saya teringat kata-kata para jutawan yang menggalakkan saya menderma wang terbesar dalam wallet, saya pun dengan rasa berat hati keluarkan RM100 dan masukkan dalam tabung masjid.

Saya ingat lagi, masa saya sumbang tu, saya berdoa kepada Allah.

"Ya Allah, aku berikan yang terbaik untukMu. Aku tak tahu macam mana Kau akan gantikan duit ini untukku. Tapi, aku sudah menjalankan tanggungjawabku. Sekarang, aku serahkan pada Mu untuk mengaturkan sesuatu untukku."

Sejujurnya, masa saya keluar masjid, saya asyik berfikir.

"Hmm...macam manalah Allah nak gantikan RM100 ni dalam masa segera?"

Tak nampak jalan yang saya akan dapat duit dari mana-mana sumber bisnes yang saya buat.

Tapi, tak apa lah, saya buat kerja saya, selebihnya saya serahkan pada Allah.

Apa yang berlaku pada hari Jumaat?

Pagi Jumaat, saya buat kerja seperti biasa. Tiba-tiba saya dapat panggilan telefon daripada abang saya.

"Cepat cepat jual saham yang kau beli tu. Sekarang naik mencanak."

Tanpa membuang masa, saya terus onlinekan telefon saya.

Saya check saham yang dah 2-3 minggu saya beli, yang asyik turun tak naik-naik. Saya pun dah sedikit kecewa dengan saham ni.

Terbeliak biji mata saya tengok harga semasa saham tersebut.

Allahuakbar.

Kalau dihitung mudah, keuntungan sekitar RM4800. Subhanallah. Tanpa membuang masa, saya terus menjual saham tersebut.

Syukur Alhamdulillah.

Saya benar-benar tak sangka, Allah nak beri rezeki kepada saya dari pintu yang tidak saya sangka.

Memang saya jangka saham yang saya beli tu akan naik. Saya jangka untung dalam RM1000-1500. Tak lah sampai RM4800 dalam tempoh 2-3 minggu.

Subhanallah saya bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.

Selepas itu, saya pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Sekali lagi, saya buka beg duit saya, saya dermakan wang paling besar yang saya ada.

Kali ini, saya berdoa kepada Allah.

"Ya Allah, aku bersyukur dengan nikmat yang Kau berikan kepadaku. Terima kasih kerana memberi pulangan kepada aku dengan begitu pantas. Hari ini, aku berikan sumbangan aku lagi untuk masjid ini. Semoga kau berikan yang lebih baik buat aku selepas ini".

Jangan takut untuk bersedekah.

Allah...Allah...

Selama ini bukan saya tak percaya THE POWER OF SEDEKAH.

Saya sangat percaya, tapi biasalah. Kita manusia. Kita selalu rasa takut nak MEMBERI. Kita ingat dengan memberi akan mengurangkan apa yang kita ada.

Sebenarnya tidak. Bila kita memberi, kita akan menambah apa yang kita sedia ada.

Saya tulis kali ini, semata-mata untuk memberi kekuatan kepada saya untuk memberi yang terbaik dalam setiap perkara yang saya lakukan.

Semoga kisah ini juga sedikit sebanyak akan memberi inspirasi kepada anda untuk bersedekah.

Sahabat-sahabat, jom bersedekah!

Ingat pesan ini, "Kita kurang berjaya bukan kerana kita kurang menerima, tetapi kita kurang memberi. The more we give, the more we get back. InsyaAllah."

Jika kita tak mampu nak bersedekah dengan wang ringgit, jom bersedekah dengan cara paling mudah iaitu dengan memberi senyuman.

Kalau ini pun kita tak mampu nak lakukan, hmmm....lebih baik kita usah hidup.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk lebih banyak memberi selepas ini.

Wassalam....