IKLAN NUFFNANG

Monday, July 19, 2010

JAWATAN - PELAJARAN - KERJAYA

Salam perjuangan buat pembaca yang budiman.

It is 2.15 pm. This evening I have a great agenda to settle down..it's about my research. A lot to be done!

Pada petang ini juga, fikiran sedikit terganggu dengan panggilan telefon yang  berdering-dering, mesej yang bertalu-talu. But there is one thing that attracts my finger to write something here, which from my personal point of view is very important to young generation nowadays. It is about Position, Study and Career.

Some people might think that study is everything. To get a good job, to get a good position in a company, to achieve something we dream to have, so on and so forth, study is the solution! Really?? Some might also put study is the first priority than everything and no wonder there was a case of people commited suicide due to have    a bad result in exam.

Back to the discussion..what I want to highlight here.

Problem we are facing in Kolej Kediaman Keempat. Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK) will be announced tomorrow by Ayahanda Pengetua at dewan santapan. Tetapi, terdapat calon yang bakal dilantik menarik diri di saat-saat akhir atas alasan terlalu banyak komitmen studi dan result exam yang agak teruk baru-baru ini.

Tidak banyak yang boleh saya perkatakan di sini kerana itu hak peribadi seseorang individu untuk menerima atau menolak. Tetapi yang saya terkilan, alasan yang diberi langsung tidak munasabah, ingin memperbaiki pngk, rasakan diri tidak layak, tidak cukup pengalaman. Alahai, alasan seribu satu alasan.

Ingin saya nasihat kepada adik-adik junior tidak kiralah berapa umur anda dan tahun berapa anda sekalipun. Yes, I agree with the statement, we should put study is the first priority no matter how but did you realize that study is not just in a lecture hall..it covers many aspects including activities, programmes that we join, organization that we involve in, position that we hold etc..come on people open your eyes.

If you obtained a bad result in your previous exams, it is not because you joined a lot of activities, a lot of programmes but it is about TIME MANAGEMENT...yeah time management. No matter how many activities you join, abundant works being put on your shoulder if you can manage your time properly than it should not be any reason for you not to score in your exam. It is your fault!

Kadang-kadang saya lihat kawan-kawan saya dahulu, ramai yang tidak melibatkan sebarang aktiviti disebabkan sudah tahun akhir kononnya..tetapi bila tengok result exam, sama je teruk tiada perubahan langsung. Still maintain 2.0+++.. Is that good enough??

Saya ceritakan pengalaman saya sewaktu bergelar pelajar degree. Pernah saya ambil paling sedikit 15 jam kredit sewaktu tahun pertama dan pernah ambil paling banyak 24 jam kredit sewaktu tahun kedua.. keputusannya 24 jam kredit lebih baik berbanding 15 jam kredit. Then I decided to take 20++ credit hours in the next semester. Since then, I took 20 ++ even in my final year I took 22 credit hours.

Bila kita sibuk dengan sesuatu perkara, kita lebih cenderung untuk force diri kita to be smarter in time management. No time to play around, no time to facebook, no time to chat via ym, no time to go to friends' room chatting, no time to lepak-lepak at kedai makan ect..

Tetapi lain pula yang saya tengok, the kids at KK4 nowadays...mulut merungut banyak kerja, banyak assignments, banyak projek tapi masih sempat layari facebook, give comments to every photo downloaded, and I'm sure lots lots of time wasted just for facebooking. Padan muka kalau result teruk pun....=(

Saya dulu sedang sibuk siapkan thesis masih aturkan masa untuk handle projek (ketika tu Ekspedisi Kinabalu), prepared for exam etc. I would like to attach all activities I did join during my degree and do compare with yours! those who always give reasons!

       First Year -15 credit hours (sem 1), 15 credit hours (sem 2)

  1. AJK Gerai Usahawan Hari Konvokesyen, Universiti Malaya.
  2. Pengarah Program Maulidur Rasul.
  3. Athlete of residential college in track event (long distance) university level.

Second Year -  22 credit hours (sem 1), 21 credit hours (sem 2)

  1. Penolong Pengarah Festival Aidilfitri.
  2. AJK Deligasi Ilmiah ke Bandung, Indonesia.
  3. Pengarah Projek Kem Belia Aspirasi Remaja Alaf Baru (KEMBARA).
  4. Athlete of residential college in track event  (long distance) university level.
  5. Athlete of University Malaya in track event by Ministry of Finance.
  6. AJK Projek Kursus Kepimpinan Bestari

Third Year - 24 credit hours (sem 1), 22 credit hours (sem 2)

1.   Pengarah Projek Ekspedisi Kinabalu.
2.   Team organizer of track event in Sukan Mahasiswa Universiti Malaya (SUKMUM).
3.   Team organizer of Dikir Barat in Festival Kesenian Universiti Malaya (FESENI).
4.   Athlete of residential college in track event (long distance) university level.
5.   College representative in Dikir Barat, university level.
6.   Participant in Global Youth Assembly among students of Asean university.
7.   AJK Deligasi Ilmiah Ke Vietnam among Leaders of Residential College.
8.   Presenter of Global Crisis of Economy in Jakarta, Indonesia among students of Asean University.
9. Pengarah Projek Kursus Kepimpinan Bestari

Leadership

1.   Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerja dan Perkembangan Balai Islam (First Year).
2.   Pengerusi Jawatankuasa Kerja dan Perkembangan Balai Islam (Second Year).
3.   Presiden Jawatankuasa Tindakan Kolej, Kolej Kediaman Keempat (Third Year).
4.   Pembantu Mahasiswa Minggu Haluansiswa (2007).
5.   Ketua Pembantu Mahasiswa Minggu Haluansiswa (2008).



Dalam kesibukan bergelar final year student, dengan sibuk field work, industrial training dan siapkan thesis masih ada masa libatkan diri dalam sukan, dikir barat, projek dan lain-lain. I'm not saying, I'm the best but just to show you if I can do it why not you?

Mungkin ada yang mengatakan, lain orang lain cara..then...kalau diri sendiri pemalas nak terus ke cara sebegitu? Try to be somebodyelse yang berjaya. Ikut cara dia..cara dia belajar, cara dia bergaul etc.

Adik-adikku, experience is the best teachers of all. Hanya 4% sahaja ilmu yang kita belajar di dewan kuliah yang anda akan aplikasi dalam kerjaya unless you jump into education profession as a lecturer or a teacher. Apa yang kita pelajari dalam projek dan aktiviti yang kita join itulah sebenarnya yang banyak membantu kita. Percayalah..inilah yang terjadi pada saya. Nanti saya ceritakan lebih lanjut, kerjaya apa yang saya sedang ceburi when it's time to do so. Sekarang tak boleh lagi nanti orang kata syok sendiri pula.

Ok la..belajar dan terus belajar. Jangan takut pada kegagalan. Kegagalan adalah sahabat kepada kejayaan. Jawatan itu mengajar kita menjadi insan yang lebih bertanggungjawab...bukan satu beban yang harus digalas sebaliknya satu amanah yang Tuhan anugerahkan. Berat mana sesuatu amanah, berat lagi ganjaran yang bakal diterima tetapi mesti disemai dengan hati yang ikhlas dan redha untuk memperbaiki setiap inci kelemahan.

Wassalam 

No comments :

Post a Comment