IKLAN NUFFNANG

Thursday, January 6, 2011

UNIEDU-BOOK FAIR 2011

5-7 JANUARY 2011

10AM - 10PM
DEWAN TUNKU CANSELOR (DTC)

BOOK FAIR
WONDERLAND
PC CARNIVAL
CAREER CORNER
EDUCATION CORNER

---------------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah..semalam berkesempatan berkunjung ke UNIEDU-BOOK FAIR 2011.

Mula-mula datang tu, hajat hati just nak ronda-ronda je memandangkan datang pun tak berteman. Dalam poket waktu tu hanya ada RM20++ je. Bila masuk je ke dalam DTC, the things that caught my eye were BOOKS!!! yeah BUKU!!!! Memang rasa teruja bila nampak buku-buku yang tersusun kemas. Almaklumlah,  hobi suka membaca. 

Di kaunter pertama, tercatat harga RM1 - RM3 pada rak buku. Then I flipped through the books...amazing!!!! Majority the books were international books which normally the prices were supposed to be much much expensive...~RM100 but we can get within RM1 - RM3. Tanpa membuang masa, aku terus keluar dari dewan tersebut menuju ke ATM CIMB yang berdekatan. Kalau duit RM20 je susah la...

Rushing to the hall, I moved from counter to counter to survey books that I wanted to buy. Normally, motivational and some sort of business books are gonna be my choice!! I looked to the author of the books. Donald Trump and Robert T.Kiyosaki attracted me. What the cheap price!!! The price that almost RM100 but now only RM20!! I just grabbed the books and put them into a pile. To make it secured, I put them at the cashier counter for a while because I wanted to find some more books to make my life complete...hehe.

Ada satu kaunter di mana terdapat ramai orang berkerumun so aku bergegas la ke sana. Rupa-rupanya kaunter yang jual novel-novel. Novel remaja, novel cinta yang mana semua novel membuatkan tekak aku loya nak baca tajuknya...huh. Mungkin aku orang Sains yang terdidik cara Sains, I have no interest at all to read such kind of books where lead people to alam fantasi....berkhayal!! Aku suka baca buku yang terkandung banyak fakta, straight forward...no imagination, no feeling etc. So aku tak sentuh langsung buku-buku novel...huhu maaf ek. Tapi di situ ada jugak la aku belek beberapa buku motivasi by local author dan buku agama dan aku terus capainya.

Dan aku dapat rasakan tahap pembacaan rakyat Malaysia masih rendah kalau dibanding dengan masyarakat barat yang mana rakyat Malaysia masih tak berani nak baca buku-buku yang 'berat' kandungannya. Rata-rata di sini menjadikan buku-buku yang agak santai seperti novel dan sebagainya sebagai pilihan. Ingat...membaca untuk tambahkan ilmu bukan sekadar melatih diri berimaginasi, berfantasi yang tiada kesudahannya. Berani baca buku yang ilmiah yang apabila membacanya kita dapat satu ilmu yang boleh diaplikasikan terus dalam kehidupan. Namun, ini hanya sekadar pandangan peribadi....

Wandering almost one hour, then I decided to make payment at the counter. Totally, these were the books that I managed to buy :


  • How To Prosper In Hard Times by  Napoleon Hill et al 
  • Rich Brother Rich Sister by Robert Kiyosaki & Emi Kiyosaki
  • Why We Want You To Be Rich by Donal Trump & Robert Kiyosaki
  • Think Big And Kick Ass by Donal Trump
  • Rahsia Pengurusan Warren Buffett by Mary Buffet et al
  • Bongkar Misteri Tarikh Lahir Anda by Rozzani Din
  • Get Into Gold by Azizi Ali
  • Bahagi Biar Adil, Mempelajari Konsep Ilmu Faraid by Md Ghazali Ibrahim
Ada 8 buah buku kesemuanya yang berjaya aku beli. Sebenarnya nak beli lagi, memang nafsu pada buku membuak-buak tapi apakan daya, duit di tangan tinggal beberapa keping saja not merah. Takkan nak cucuk lagi kot....tak boleh...tak boleh...so aku melangkah menuju ke part yang menjual barangan aksesori komputer yang memang tak menarik minat aku langsung. Kemudian ke tingkat atas DTC untuk melihat pameran dari Universiti lain...pun tak menarik. Then, aku terus keluar dengan gembiranya....=)

So lepas ni siapa yang berminat dengan buku yang aku beli, boleh la pinjam..tapi aku sewakan, tak boleh bagi percuma...sebab terlalu sayang....

Nantikan entri akan datang, di mana aku akan kongsikan kandungan buku-buku yang telah aku beli...banyak lagi sebenarnya buku yang dah dibeli dari kedai MPH dan sebagainya. Kalau nak tengok bukunya, sila lihat di pautan 'Gedung Ilmu Milik Blogger' di sebelah kanan. Bolehlah buat tempahan dengan bayaran RM3 seminggu (7 hari).

Wallahualam

No comments :

Post a Comment