IKLAN NUFFNANG

Tuesday, March 18, 2014

KISAH KUDA DAN SEMUT

Bismillah....




Pada suatu hari, seekor kuda sedang beristirahat kerana merasa kepenatan setelah memikul barangan yang membebankan. Beban yang cuma sebesar setengah daripada punggungnya itu telah diletakkan dipunggungnya oleh majikan kuda itu.

Perjalanan yang begitu berat ditambah pula hari yang begitu panas terik, maka kuda itu pun beristirahat di bawah pohon yang rendang dengan nafas yang termengah-mengah dan mulutnya berbuih-buih.

Ketika kuda itu sedang beristirahat, tiba-tiba lalulah segerombolan semut yang kelihatan sedang bernyanyi-nyanyi dengan riang gembira sambil membawa makanannya juga.






Sambil membawa beban masing-masing, ada yang membawa bangkai, tulang-tulang binatang termasuk cebisan-cebisan ayam dan sebagainya lagi. Kuda itu berasa hairan apabila melihat segerombolan semut itu senang hati dengan riang gembira menyanyi-nyanyi. Semut juga melihat kuda terduduk dalam keadaan kepenatan.

Sebaik sahaja menghampiri kuda tersebut, ketua semut itu bertanya kepada kuda, "Hai kuda, apa yang sedang kau lakukan di sini?"

"Saya sedang berehat wahai semut," jawab kuda.

"Kenapa kau kelihatan begitu penat sekali," tanya semut lagi.

"Itulah dia saya begitu penat sekali kerana membawa beban ini, beban yang tidak sebesar badanku ini tapi sangatlah penat bagiku," jawab kuda itu lagi.

Maka semut itu pun bertanya, "Siapa punya beban yang kau bawa itu, wahai sang kuda?"

Maka kuda itu pun menjawab, "Bos aku punya yang sedang minum dan makan-makan di bawah pohon di sebelah sana tu."

"Oh begitu....," kata sang semut tersebut sambil tersenyum.

Sang kuda berkata, "Eh, kamu semua ini pula, kenapa nampak begitu gembira?" tanya sang kuda kepada sang semut tadi.

"Kami memang begini setiap hari. Kami juga membawa eban yang berat bahkan lebih berat dari badan kami tetapi kami rasa gembira sekali."

"Kenapa boleh jadi begitu ya?" tanya sang kuda dengan rasa hairan. Ketua semut itu diam sejenak lalu berkata, "Barangkali kerana kita mempunyai jurang perbezaan wahai kuda."

"Apa perbezaannya?" tanya kuda.

"Kamu membawa beban yang berat tetapi beban yang berat itu bukan kepunyaan kamu, tetapi kepunyaan majikanmu yang sedang makan minum di bawah pohon sana sedangkan kami semua membawa beban memang lebih besar daripada badan kami tetapi beban-beban ini adalah kepunyaan kami sendiri dan bukannya bos kami."

Demikian penjelasan semut.

Kuda itu termangu-mangu tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana dia tetap seekor kuda.

Moral dari cerita ini, barangkali kita pernah mendengar, "Saya tidak pernah berhenti, saya tidak akan menyerah". Mengapa orang yang sudah punya penghasilan yang begitu besar tidak pernah berasa penat, tidak pernah menyerah kalah kerana mereka membawa beban yang dimiliki oleh mereka sendiri bukan milik orang lain.

Wallahua'lam.

No comments :

Post a Comment