IKLAN NUFFNANG

Thursday, January 28, 2010

REHAT MINDA

Bermulalah satu cerita di stesen minyak atau lebih dikenali sebagai pam minyak. Di pam minyak ini ada dua orang pekerja bangla yang hanya tau cakap melayu sikit, 'omputih' sikit dan bahasa bangla banyak yang dia tahu. Seorang itu bernama Majid dan seorang itu lagi bernama Hasan.

Pada satu hari berhenti lah sebuah kereta mewah utk mengisi minyak. Pemandu kereta itu seorang yang berbangsa arab. Kebetulan pula minyak di pam minyak itu dah habis dan ini mendatangkan masalah kepada Hasan untuk memberitau kepada orang arab itu bahawa minyak dah habis. Orang arab itu pula tidak tau berbahasa melayu cuma tau bahasa 'omputih' sikit dan bahasa arab tentulah mahir kan...

Hasan cuba memberitahu kepada orang arab tu sambil menyebut "fuel" dan disusuli gerakan memusingkan tangan menandakan minyak habis, tetapi orang arab tu ternganga luas tanda tidak paham. Hasan cuba sekali lagi dengan menyebut "fuel" dan disusuli gerakan memusingkan kepala, tetapi orang arab tu ternganga luas juga tanda tidak faham..memang bodoh sikit orang arab ini.

Hasan pun tak tau nak buat bagaimana..dia pun pergi kepada Majid utk menerangkan situasi dia sekarang. Mereka bercakap dalam bahasa bangla, dan diterjemahkan begini Hasan: "Majid, tolong aku majid, orang arab tu tak tau minyak di sini dah habis" Majid:" ala...ko cakap je la..minyak dah habis.."
Hasan:"aku dah cakap dah, tapi dia tak faham...aku pula, tak tau cakap 'omputih'..Yes , No, Alright aku tau la.. dan... I love u"
Majid:"Aku pun tak tau juga cakap 'omputih'..."
Hasan:"ala..ko tolong la aku.."
Majid:" ok tak apa...aku tau sikit-sikit cakap arab"
Lalu pergila..Majid kepada orang Arab tu dan berkata; "Fuel!, Sodoqallahulazim", dan barulah..orang arab tu faham dan dia pun beredar...