IKLAN NUFFNANG

Sunday, October 21, 2012

SESI REVIEW BERSAMA MENTOR

Aku baru selesai pulang dari berjumpa dengan mentor aku, Seng Yoke Yin seorang jutawan ke-5 dalam Elken di kfc bersebelahan UM. Setiap bulan aku pasti akan review dengan beliau segala apa yang berkaitan dengan bisnes. Bermula jam 10.30 malam dan berakhir jam 1 pagi. Lebih kurang 2 jam setengah aku berjumpa beliau.

Banyak benda yang aku belajar dan membuat aku berfikir kenapa aku lambat berjaya. Di sini aku ingin mengambil kesempatan untuk menulis balik apa yang telah diajar kepada aku sebelum aku terlupa. Boleh dikongsikan bersama untuk semua pembaca.

1. Dalam melakukan apa jua perkara terutama bisnes, yang paling penting sekali ialah KOMUNIKASI. Komunikasi yang berkesan adalah orang yang mendengar betul-betul faham dan memahami apa yang kita cuba untuk sampaikan.

Paling bahaya ketika berkomunikasi adalah apabila diselitkan dengan emosi, nada yang tinggi, menyentuh soal peribadi sehingga menyakitkan hati orang yang mendengar. Cuba elakkan daripada menyentuh hal peribadi dan sampaikan secara general mungkin boleh juga disampaikan dalam bentuk penceritaan.

Tadi beliau ada menceritakan kepada aku kisah 2 orang leader angkatan tentera. Seorang berketurunan raja. Mempunyai kelebihan bermain pedang, menunggang kuda, pandai bertutur kata dan mempunyai ramai pengikut tetapi kurang pandai berkomunikasi dengan orang bawahan. Sering kali memberi arahan kerja mengikut standard yang ditetapkan. 

Seorang lagi merupakan rakyat biasa, tidak pandai bermain senjata dan menunggang kuda. Tidak petah berkata-kata sebaliknya sering memberi keyakinan kepada orang lain dan menyenangkan hati orang bawahannya.

Apabila raja meninggal dunia, pemimpin yang kedua tadi dipilih menjadi raja. Inilah kesan daripada komunikasi.

2. Dalam apa jua perniagaan sekalipun, kita mesti belajar untuk admire dengan kejayaan orang lain. Jangan ada sifat dengki dengan pencapaian orang lain yang lebih tinggi daripada kita. Kita perlu belajar mendoakan kejayaan orang lain, pasti suatu hari nanti kita akan turut berjaya seperti orang itu. Jika kita sudah tawan puncak gunung Kinabalu, kena ingat ada lagi gunung yang lebih tinggi yang belum kita daki. Jika kita sudah berjaya, kita harus ingat ada orang lain yang lebih berjaya daripada kita.

Pokoknya di sini, jangan mudah berpuas hati dengan kejayaan sendiri dan jangan ada sifat dengki dan cemburu dengan kejayaan orang lain. Kita harus belajar gembira untuk orang lain.



3. Leadership is about influence. Bagaimana kita dapat pengaruhi orang lain untuk turut buat perkara yang sama dengan apa yang kita buat, itulah leadership. Leadership bukan dengan hanya memberi arahan kepada orang lain. Boss and leader are two different things.

Kita mesti ada sikap pembimbing, membimbing orang yang mahu berjaya sehingga berjaya.




4. Bisnes Elken bukan bisnes berlari pecut, siapa sampai dulu dia yang menang. Sebaliknya bisnes Elken adalah bisnes marathon, siapa yang bertahan paling lama. Sikap give up perlu dibuang jauh-jauh jika hendak berjaya. Tindakan pada hari ini menentukan hasil pada masa akan datang. Setiap titisan air yang jatuh ke atas batu, pasti akan memberi kesan..lama-kelamaan batu akan melekuk. Jadi, jangan berhenti bertindak.

 


5. Dalam apa jua bisnes network yang melibatkan hubungan sesama manusia, kita perlu ringankan mulut untuk berkata 4 perkataan : Thank you, Sorry, Forgive me, I love you. Hubungan dengan orang lain akan bertambah baik sekiranya perkataan-perkataan ini sering kali diucapkan.



6. Untuk berjaya perlu kawal EMOSI. Emosi sangat penting untuk mempengaruhi tindakan. Perlu berfikir dahulu sebelum bertindak. Selalu menjaga perasaan orang lain dan selalu imagine kita berada dalam situasi orang lain. Try to be in their shoes. Jika emosi dapat dikawal, segalanya akan berjalan dengan baik. Cara terbaik untuk bercakap dengan tidak emosi ialah cakap dengan nada yang rendah dan perkataan yang diucap perlulah panjang-panjang. 

Kamu pergi kemana tadi? (bunyi macam marah)
Kamu pergi ke manaaaa tadiiiiiii ......(bunyi soft sikit)


 


7. Hati kita perlu seperti duit syiling lama negara China. Dalam berbentuk petak segiempat, luar berbentuk bulat. Ini bermakna, dalam hati perlu teguh dengan prinsip tapi luaran mesti di express dan berubah mengikut keadaan. Contohnya prinsip kita mesti melakukan sesuatu kerja dengan pantas tetapi jika orang bawahan lambat kita mesti tegur mengikut kesesuaian. Mungkin boleh tegurnya dengan memuji kelebihan yang ada padanya terlebih dahulu.






Inilah 6 perkara utama yang aku belajar dengan mentor aku. Aku sangat bersyukur dan gembira memperoleh mentor sepertinya yang sudi meluangkan masa bersamaku walaupun aku orang biasa-biasa. Kalau hire consultant, 2 jam setengah mungkin akan di charge beribu tapi ini free of charge siap diberi bimbingan dan tunjuk ajar lagi. Aku pasti berjaya! InsyaAllah...

Selepas ini nak siapkan slide show power point untuk presentation Kursus Kepimpinan. Tak tidur la gamaknya.....

1 comment :

  1. Yes2... Junaidi,M.S is back...so excited reading your post..tq...hihihi

    ReplyDelete